İçeriğe geç

Teşvik olmak nedir ?

Teşvik olmak” ne anlama gelir?

Teşvik olmak, bir bireyin ya da bir grubun belirli bir davranışa, hedefe ya da duruma yönelmesini sağlayan içsel ya da dışsal motivasyonel durumdur. Başka bir deyişle, bir kişi bir işi yapmaya ya da bir süreci başlatmaya karar verdiğinde, bu kararı destekleyen motivasyon kaynağı “teşvik” olarak değerlendirilebilir. Bu bağlamda teşvik olmak, sadece “başlatmak” değil, aynı zamanda “sürdürmek” ve “tutkulu bir şekilde ilerlemek” anlamına da gelir.

Tarihsel arka planı

Motivasyon ve dolayısıyla teşvik olma süreci, insan davranışlarının tarih boyunca incelenen temel konularından olmuş ve bilimsel anlamda farklı dönemlerden geçmiştir. Yakından bakarsak:

İlk yaklaşımlar

19. yüzyıl ve öncesinde, davranışlar genellikle içgüdüsel ya da iradî (irade temelli) olarak yorumlanıyordu. [1] Örneğin, “drive” (dürtü) kuramları, içsel bir ihtiyaç oluştuğunda bunun bir davranışı başlattığını öne sürer — örneğin açlık duygusu bir kişiyi yemek aramaya yöneltir. [2]

Modern motivation kuramlarının doğuşu

20. yüzyılın ortalarına doğru psikoloji biliminde motivasyon daha sistematik biçimde incelenmeye başlandı. Örneğin, Drive Reduction Theory gibi teoriler içsel ihtiyaçların giderilmesine dayalı davranışları açıklamaya çalıştı. [3] Daha sonra Self‑Determination Theory (Özne Belirleme Kuramı) gibi yaklaşımlar insanların özerklik, yetkinlik ve ilişki gibi psikolojik ihtiyaçları üzerinden motivasyonlarını nasıl oluşturduklarını sistematik biçimde ele aldı. [4]

Günümüzde “teşvik olmak” üzerine akademik tartışmalar

İçsel vs. dışsal teşvik

Akademik literatürde teşvik olmanın içsel (intrinsik) ve dışsal (ekstrinsik) boyutları sıklıkla tartışılmaktadır. İçsel teşvik, kişinin yaptığı işi kendi merakı, ilgisi ya da değerleri nedeniyle yapmasıdır; dışsal teşvik ise ödüller, ceza, tanınma gibi dışsal faktörlerle yönlendirilir. [5] Bu ayrım, “teşvik olmak” kavramını daha net kavramamıza yardımcı olur: bir kişi dış baskı ya da ödül mekanizmasıyla mı harekete geçiyor, yoksa kendi içsel yönelimleriyle mi?

Motivasyon modelleri ve uygulama alanları

Güncel çalışmalar, motivasyonun tek bir sebebe indirgenemeyeceğini, pek çok kuramın (örneğin beklenti kuramı, hedef kuramı, zaman temelli motivasyon kuramı) motivasyon olgusuna farklı açılardan bakabileceğini göstermektedir. [6] Örneğin, akademik çevrelerde yapılan araştırmalar, öğretim üyelerinin ya da öğrencilerin “teşvik edici unsurlar”la karşılaştıklarında performanslarının artabileceğini ancak teşvikin biçimi, dozu ve bireysel farklılıkların sonucu belirlediğini ortaya koyuyor. Türkiye’de eğitim alanında yapılan bir çalışmada, akademik motivasyon üzerine yapılan 77 çalışmanın analiz edildiği ve eğilimlerin belirlendiği rapor bulunmaktadır. [7]

Olumsuz yönler ve eleştiriler

“Teşvik olmak” kavramı uygulamada her zaman olumlu karşılanmamaktadır. Örneğin, Türkiye’de yapılan bir çalışmada, bir öğretim elemanının yoğun ders yükü altında olmakla birlikte performansa dayalı akademik teşvik sistemine dahil olmasının ders niteliğini olumsuz etkileyebileceği ifade edilmiştir. [8] Bu durumda teşviğin tek başına yeterli olmadığı, teşvik sisteminin tasarımının, bireysel kapasitenin ve kurum kültürünün de önemli olduğu anlaşılmaktadır.

Teşvik olmak neden önemlidir?

Teşvik olmak, yalnızca bir başlangıç noktası değil; bir süreci devam ettirme, hedefe ulaşma ve hatta yeni hedefler koyma kapasitesini de barındırır. İş, eğitim, kişisel gelişim gibi alanlarda teşvik mekanizmaları doğru kullanıldığında verimi ve katılımı artırabilir. İçsel teşvik ön planda olduğunda bireyler genellikle daha kalıcı ve tatmin edici davranışlar geliştirme eğilimindedir. Bu yüzden “teşvik olmak” kavramı hem bireysel hem kurumsal düzeyde stratejik bir öneme sahiptir.

Sonuç

Teşvik olmak, tarihsel olarak insan davranışlarını anlamak için geliştirilmiş motivasyon kavramının güncel bir yansımasıdır. İçsel/dışsal dinamikleri, farklı motivasyon kuramlarıyla ilişkisi ve uygulamadaki fırsat‑risk dengesi ile karmaşık ama önemli bir olgudur. Bireyler ve kurumlar, teşviki yalnızca ödül aracı olarak değil; anlam, yönelim ve süreklilik sağlayan bir mekanizma olarak kurguladıklarında daha başarılı olabilirler.

Sources:

[1]: https://www.studocu.com/row/document/bahcesehir-universitesi/psychology-of-motivation-and-emotion/psy3053-chapter-2-historical-and-contemporary-perspectives-on-motivation/127683941?utm_source=chatgpt.com “Chapter 2: Historical and Contemporary Perspectives on Motivation – Studocu”

[2]: https://www.academia.edu/13463091/MotivationHistoryoftheConcept?utm_source=chatgpt.com “(PDF) Motivation: History of the Concept – Academia.edu”

[3]: https://en.wikipedia.org/wiki/Drivereductiontheory%28learningtheory%29?utm_source=chatgpt.com “Drive reduction theory (learning theory)”

[4]: https://www.verywellmind.com/what-is-self-determination-theory-2795387?utm_source=chatgpt.com “How Self-Determination Theory Explains Motivation”

[5]: https://www.verywellmind.com/theories-of-motivation-2795720?utm_source=chatgpt.com “What Motivation Theory Can Tell Us About Human Behavior”

[6]: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001691824000544?utm_source=chatgpt.com “Theories of motivation: A comprehensive analysis of human behavior …”

[7]: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2328487?utm_source=chatgpt.com “Sebuah Kajian Pustaka: – DergiPark”

[8]: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1711725?utm_source=chatgpt.com “Motivasyon Kuramları Bağlamında Akademik Teşvik Ödeneği Uygulamasının …”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

mecidiyeköy escort
Sitemap
grandoperabet yeni girişsplash